Zusammenfassung
Die Schultergelenksbeteiligung beim juvenilen Rheumatiker manifestiert sich klinisch
wie auch radiologisch erst sehr spät. Deswegen ist eine frühzeitige Detektion über
die Sonografie oder ein MRT wegweisend. Ein Gelenkerhalt ist unter einer suffizienten
medikamentösen Therapie über die Synovialektomie dauerhaft möglich, in späteren Stadien
kann nach Destruktion die Hemiprothese oder bei Rotatorenmanschettendefekt die inverse
Schulterendoprothetik ein therapeutisches Instrument sein, Schmerz unter Funktionsgewinn
zu reduzieren.
Summary
Destruction of the shoulder joint juvenile rheumatism causes less pain and functional
deficiency over a long period, radiological signs appear very late. Therefore, early
detection of synovitis by ultrasonography or MRI is essential, for early diagnosis
and joint preserving therapy. Joint preservation is possible by a sufficient immunosuppressive
drug therapy combined with a surgical synovectomy. In later stages of destruction
(Larson IV and V) hemiarthroplasty or, in the case of cuff tear arthropathy, inverse
shoulder endoprosthesis are therapeutic options to reduce pain and improve function.
Schlüsselwörter
Juvenile idiopathische Arthritis - Therapie der rheumatischen Schulter - Synovialektomie
der Schulter - Endoprothetik der rheumatischen Schulter
Keywords
Juvenile idiopathic arthritis - therapy of the rheumatic shoulder - synovectomy of
the shoulder - alloarthroplasty of the rheumatic shoulder